pojemniki na smieci

Ludzie listy piszą, zwykłe, polecone..., a politycy w Częstochowie - listy otwarte. Radni Biernat i Zając z współrządzącej* miastem Platformy Obywatelskiej napisali list otwarty w sprawie podatku śmieciowego do...

Do obywateli miasta, z zapytaniem o sugestie, jak głosować w kwestii metody wyliczania i wysokości stawek podatku śmieciowego???

Rozwój technologiczny, popularyzacja sieci internet, wymusiły na podmiotach gospodarczych dostosowanie się do nowych realiów. Na obecną chwilę zakupy w internecie kojarzą się już nie tylko z popularnymi portalami aukcyjnymi, ale również z markowymi sklepami oferującymi towary dla indywidualnych konsumentów. Niestety, obserwowalnym jest zjawisko daleko idącego zróżnicowania sklepów pod względem jakości obsługi klientów.

Warto zasygnalizować, iż Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2010 r. odnotował blisko 25 tys. skarg na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż internetową. Najczęściej spotykanymi nieprawidłowościami były:
- błędy w zakresie posługiwania się niezrozumiałymi wzorcami umownymi,
- braki w informacjach o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni,
- błędy w treści zapisów regulaminowych, odnotowano również przypadki fałszowania podpisów na umowach, jak również liczne uchybienia związane z wysyłką zamawianych towarów.

Faktem, jest iż klienci kupujący w sieci jako konsumenci mają o wiele więcej praw niż w przypadku zakupów realizowanych tradycyjnym sklepie. Pierwsza różnica to

możliwość odstąpienia od umowy w terminie 10 dni,

przy sprzedaży za pośrednictwem e-sklepów jest to obowiązkiem przedsiębiorców, chociaż nie dotyczy to płyt CD, DVD, programów komputerowych, audiobooków, jeśli usunięte zostaną ich oryginalne opakowania. Kupując w sieci mamy również prawo do reklamowania produktu, nawet wtedy, gdy jest przeceniony.

Klienci sklepów internetowych jednak powinni w sposób rozważny podejmować decyzje dotyczące zawierania umów na odległość. Przed "kliknięciem" warto zapoznać się z informacjami, jakie prezentuje w e-sklepie sam sprzedawca. Należy zweryfikować:
- z kim zawierana będzie umowa,
- czy dane przedsiębiorcy podane na stronie internetowej są wyczerpujące,
- czy dane kontaktowe podane są w sposób czytelny, na wypadek konieczności złożenia reklamacji względem zakupionego towaru.

Umowa zawierana z konsumentem powinna określać miejsce i sposób składania reklamacji, nie powodujące nadmiernych trudności lub kosztów po stronie konsumenta. Często konsumenci kuszeni atrakcyjną ceną zapominają o tych prostych czynnościach, bądź też nie weryfikują swoich oczekiwań np. co do terminu dostawy towaru z informacjami prezentowanymi przez przedsiębiorców w regulaminach sklepowych.

Poświęćmy teraz kilka słów szczegółowej uwagi podstawowemu prawu konsumenta, jakim jest prawo do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość. Przyznanie konsumentom takiego uprawnienia wiąże się z uznaniem uprawnienia do szczegółowego rozważenia zasadności zawartego kontraktu. Aby skorzystać z tego uprawnienia klient e-sklepu powinien w nieprzekraczalnym terminie 10 dni przesłać, najlepiej ze względów dowodowych

za pośrednictwem przesyłki listowej poleconej

za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, swoje pisemne oświadczenie o skorzystaniu z prawa odstąpienia od umowy sprzedaży. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem, tzn. nie jest wymagane, aby w tym czasie korespondencja dotarła do przedsiębiorcy - co często starają się podnosić prowadzący e-sklepy negując uprawnienie konsumenta.

Termin 10 dni liczyć należy od daty otrzymania towaru lub zawarcia umowy o świadczenie usług. Co istotne, nie jest możliwe pozbawienie konsumenta tego prawa oraz żądania zapłacenia dodatkowych opłat za odstąpienie od umowy - wprowadzanie do regulaminów e-sklepów ww. zapisów jest działaniem nieuprawnionym i stanowią wyraz rażącego naruszenia praw konsumenta.

W sytuacji, kiedy sprzedawca nie informuje konsumenta o przysługującym mu uprawnieniu do odstąpienia od umowy w ww. trybie, wówczas termin, w jakim konsument może odstąpić od umowy wynosi aż trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli konsument po rozpoczęciu biegu terminu otrzyma potwierdzenie o przysługującym mu uprawnieniu, wówczas termin ten ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.

Przepisy nie stoją na przeszkodzie temu, aby sprzedawca internetowy wydłużył czas, w którym można odstąpić od umowy zawartej na odległość. Dziesięciodniowego terminu w żadnym przypadku nie można skracać.

Jeśli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje w wypadkach:
- świadczenia usług rozpoczętego za zgodą konsumenta przed upływem tego terminu,
- dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,
- umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
- świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
- świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
- dostarczania prasy,
- usług w zakresie gier i zakładów wzajemnych.

W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni.

Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępnego). Konsument nie ma obowiązku wynagrodzenia przedsiębiorcy za użycie rzeczy zgodne z przeznaczeniem W wypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia.

Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia

przed otrzymaniem świadczenia.

Jeżeli przedsiębiorca oferujący swoje towary w sklepie internetowym daje konsumentowi do wyboru różne sposoby płatności, w tym także tzw. płatność za pobraniem, a więc po otrzymaniu świadczenia, wówczas należy przyjąć, że umowa nie nakłada na konsumenta obowiązku zapłaty ceny przed otrzymaniem świadczenia, daje mu jedynie taką możliwość (z reguły wśród innych opcji zapłaty), a więc nie narusza ustawowego zakazu. Zatem tylko w sytuacji, gdy przedpłata jest jedynym przewidzianym w umowie sposobem zapłaty za świadczenie, można zasadnie twierdzić, że mamy do czynienia z naruszeniem ustawowego zakazu.

Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej

w terminie trzydziestu dni

po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy. Jeżeli przedsiębiorca nie może spełnić świadczenia z tego powodu, że przedmiot świadczenia nie jest dostępny, powinien niezwłocznie, najpóźniej jednak w terminie trzydziestu dni od zawarcia umowy, zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniężną.
W kontekście możliwości wystąpienia konieczności dochodzenia swoich praw na drodze postępowania sądowego, warto zadbać o dokumentację dla uzyskania korzystnego dla nas rozstrzygnięcia. W tym celu warto jest zachować druk umowy sprzedaży oraz dane dotyczące samego przedmiotu transakcji, dane osobowe i adresowe przedsiębiorcy. Przydatnymi mogą też być wydruki strony z ofertą złożoną przez sprzedającego w ramach sklep internetowego i zdjęciami przedmiotu oraz ich opisem. Nieodzownym elementem jest zachowanie kserokopii pisma zgłaszającego reklamację do sprzedawcy wraz z potwierdzeniem jej nadania. Jeśli będzie to możliwe, należy również posiadać odpowiedź przedsiębiorcy na pismo z żądaniem reklamacji, w którym konsument wzywa do przyjęcia reklamacji, pod rygorem wniesienia sprawy do sądu.


Co to jest umowa na odległość

Umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 144, poz. 1204), są umowami na odległość, jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.


..., dn. ... ... 2013 r.

ul. ...
00-000 ...
(adres konsumenta)

...
(oznaczenie przedsiębiorcy)

OŚWIADCZENIE O ODSTĄPIENIU OD UMOWY ZAWARTEJ NA ODLEGŁOŚĆ

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. Nr 22, poz. 271 z późn. zm.) oświadczam, że odstępuję od umowy kupna-sprzedaży z dnia ... nr ..., której przedmiotem był zakup ... .
Równocześnie nadmieniam, że przesyłkę zawierająca zakupiony przez mnie towar otrzymałem w dniu wczorajszym.
Mając na uwadze powyższe, w załączeniu zawracam, w stanie niezmienionym, zakupiony ... i równocześnie wnoszę, na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, o wydanie pisemnego poświadczenia o zwrocie świadczenia.

...
(podpis konsumenta)


Opracował D.S. 

moj dom moj prad eio

1 stycznia 2013 roku weszły w życie postanowienia unijnego pakietu klimatyczno-energetyczego, które nakazują producentom energii zakup uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

- Wejście w życie tych postanowień oznaczać będzie początek poważnych problemów polskiej gospodarki. To będzie też ogromne obciążenie dla budżetów domowych Polaków. Ale to nie jest tak, że klamka już zapadła ostatecznie. Możemy doprowadzić do zawieszenia obowiązywania pakietu, korzystając z Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej (EIO) - mówi Dominik Kolorz, szef śląsko-dąbrowskiej "Solidarności".

EIO to nowy instrument, który umożliwia grupie obywateli Unii Europejskiej wezwanie Komisji Europejskiej do zaproponowania zmiany przepisów lub wprowadzenia nowych rozwiązań legislacyjnych. Inicjatywę obywatelską musi poprzeć co najmniej milion obywateli UE pochodzących z przynajmniej 7 spośród 27 państw członkowskich. W skład Komitetu Obywatelskiego (ogólnoeuropejskiego) obok przedstawicieli Polski weszli reprezentanci 6 krajów UE: Austrii, Czech, Danii, Grecji, Litwy i Wielkiej Brytanii. Swój akces do inicjatywy rozważają reprezentanci kolejnych państw tzw. nowej Unii, które najbardziej ucierpią z powodu wdrożenia rozwiązań pakietu.

Według wyliczeń ekspertów z powodu wdrożenie rozwiązań pakietu w 2013 roku ceny prądu wzrosną o 30 proc., a ceny ciepła o 22 proc. W kolejnych latach te ceny wzrosną o 60 proc. Skokowy wzrost cen energii negatywnie wpłynie na konkurencyjność i kondycję polskiego przemysłu i polskiej gospodarki. Skutkiem wdrożenia rozwiązań pakietu będzie też m.in. utrata od 250 tys. do nawet 500 tys. miejsc pracy w przemyśle.

Podpisy można składać w biurze Regionu - przy ul. Łódzkiej 8/12. Druk deklaracji poparcia można zaś pobrać: tutaj >>>.

moj dom moj prad eio

1 stycznia 2013 roku weszły w życie postanowienia unijnego pakietu klimatyczno-energetyczego, które nakazują producentom energii zakup uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

- Wejście w życie tych postanowień oznaczać będzie początek poważnych problemów polskiej gospodarki. To będzie też ogromne obciążenie dla budżetów domowych Polaków. Ale to nie jest tak, że klamka już zapadła ostatecznie. Możemy doprowadzić do zawieszenia obowiązywania pakietu, korzystając z Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej (EIO) - mówi Dominik Kolorz, szef śląsko-dąbrowskiej "Solidarności".

EIO to nowy instrument, który umożliwia grupie obywateli Unii Europejskiej wezwanie Komisji Europejskiej do zaproponowania zmiany przepisów lub wprowadzenia nowych rozwiązań legislacyjnych. Inicjatywę obywatelską musi poprzeć co najmniej milion obywateli UE pochodzących z przynajmniej 7 spośród 27 państw członkowskich. W skład Komitetu Obywatelskiego (ogólnoeuropejskiego) obok przedstawicieli Polski weszli reprezentanci 6 krajów UE: Austrii, Czech, Danii, Grecji, Litwy i Wielkiej Brytanii. Swój akces do inicjatywy rozważają reprezentanci kolejnych państw tzw. nowej Unii, które najbardziej ucierpią z powodu wdrożenia rozwiązań pakietu.

Według wyliczeń ekspertów z powodu wdrożenie rozwiązań pakietu w 2013 roku ceny prądu wzrosną o 30 proc., a ceny ciepła o 22 proc. W kolejnych latach te ceny wzrosną o 60 proc. Skokowy wzrost cen energii negatywnie wpłynie na konkurencyjność i kondycję polskiego przemysłu i polskiej gospodarki. Skutkiem wdrożenia rozwiązań pakietu będzie też m.in. utrata od 250 tys. do nawet 500 tys. miejsc pracy w przemyśle.

Podpisy można składać w biurze Regionu - przy ul. Łódzkiej 8/12. Druk deklaracji poparcia można zaś pobrać: tutaj >>>.

herb powstanczyZbliża się 150. rocznica wybuchu wielkiego zrywu narodowego - Powstania Styczniowego. Bohaterowie tych walk - najwspanialsi synowie narodu polskiego - spoczywają również w naszej ziemi. Dlatego - godnie i wspólnie - oddajmy Im cześć. To dla nas honor, zaszczyt, wielkie zobowiązanie.

Centralną uroczystością obchodów 150. rocznicy Powstania Styczniowego będzie w Częstochowie uroczysta Msza Święta, pod przewodnictwem Księdza Biskupa Jana Wątroby w Bazylice Jasnogórskiej, 22 stycznia (wtorek) o godz. 20.00.

raczynski ksW krzepickiej parafii pod wezwaniem św. Jakuba 27 stycznia (w niedzielę) o godz. 10.30 odbędzie się Msza św. w intencji zmarłego kapelana częstochowskiej "Solidarności" ks. Zenona Raczyńskiego. Po Mszy św. odbędzie się złożenie kwiatów na grobie kapłana na miejscowym cmentarzu.

Zarząd Regionu podstawi autokar do Krzepic dla osób chcących pomodlić się w intencji kapelana "Solidarności". Wyjazd z Rynku Wieluńskiego o godz. 9.30. Zapisy w sekretariacie Regionu przy ul. Łódzkiej 8/12, tel. 34 360 55 70.